Page 11 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 11
Az ismereteket alkalmazni is lehet a gyakorlati életben, és a
kialakult, könyörtelenül célorientált globális világban az
eredményességet elősegítő eljárások sok embert
foglalkoztatnak. Tréningeken tanítják, hogyan kell a másik felet
megszólítani, a megfelelő döntést elérni az általuk képviselt ügy
érdekében: nevezetesen, hogy valaki valaminek a vásárlójává
váljon, legyen az áru vagy fontos esemény. A másik oldal
meggyőzésére, a cél teljesítése érdekében, a biztosítási kötvény
megkötésétől egy politikai párt hatalomra jutásáig minden
felismert fortélyt igyekeznek tervezetten alkalmazni.
Másodlagos szempont, hogy az emberi kapcsolatok terén ezzel
a tudással miként lehet visszaélni, esetleg oly módon
manipulálni vele, hogy az kárt okozhat, és hogy annak súlyos
közösségi visszahatása is lehet. Példa rá egy társadalmilag
rosszul értelmezett és szervezett banki kölcsönajánlat,
referendum vagy életre veszélyes hibás áru elterjedése.
Figyelmen kívül hagyása további bajok okozója lehet a
társadalomban.
Nem mindig volt ez a szemlélet olyan tudományos alapokra
fektetve, és olyan következetesen végrehajtva, mint
napjainkban. De az, akinek volt érzéke felismerni a fontosságát,
volt érzéke a másik oldal álláspontját, helyzetét, annak értékét is
felmérni és pozitív módon viszonyulni ahhoz, esetleg tudatosan
alkalmazni azt a döntések meghozatalakor, nagyobb sikerrel
juthatott előre minden korban. A történelem híres
személyiségeitől kezdve a munkahelyi kollégáig megfigyelhető
e képesség hiánya vagy éppen a megléte. Felmerülhet a kérdés,
hogy melyik is az a ’másik oldal’. Analitikusan szemlélve
mindegy, mert minden oldal egyben a másik is. A fő dolog,
hogy észrevettük-e a lényegét. A jó szándékú emberek ma sem
lépnek át bizonyos határt, minden ismeret és hatalom
10